Hrajete si s dětmi?? Pokud ne, možná Vás náš článek přesvědčí, že je hra pro dítě nesmírně důležitá
Jaký je význam hry pro vývoj dítěte?
Jedním slovem ohromný. Hra je zásadní pro sociální, emociální a fyzický vývoj i pro rozvoj poznávacích schopností. Pomocí hry se dítě učí o svém těle a o světě a používá při tom všechny své smysly (zejména, ale nejen, v prvním roce života). Zjišťuje, co se stane, pokud se dané věci dotkne, zatahá za ni nebo na ni tlačí, zda při zmáčknutí vydává zvuk, jestli se na ni dokáže vlastními silami vyšplhat, jak chutná, apod.
Podstatou hry je zkoumání a každý experiment má význam, i když se jedná o shození misky s jídlem. Hra je pro malé dítě v podstatě prací (a úklid po nich, alespoň do určitého věku potomků, je zřejmě prací rodičů).
Když kojenec vyroste v batole, hra se stává komplexnější a zahrnuje více představivosti. Hrou si batole osvojuje klíčové dovednosti a osobnostní kvality jako je nezávislost, tvořivost, zvědavost či schopnost řešit problémy.
Hra může být také vhodnou aktivitou, při které dítě zkoumá pocity, hodnoty a rozvíjí sociální dovednosti. Dříve než je dítě schopné či ochotné podělit se o svou hračku se sourozencem nebo kamarádem, může ji nabídnout třeba panence. A jeho první „prosím" a „děkuji" může zaznít třeba na domácí party, kterou uspořádá pro své hračky.
Jaké hry jsou pro dítě nejvhodnější?
Záleží v jaké fázi vývoje vaše dítě je. Protože hra je nástrojem, skrze který se dítě učí o světě, nejjednodušším a nejlepším vodítkem ke vhodným aktivitám jsou dovednosti, které si dítě právě osvojuje či zdokonaluje.
Pokud se tedy váš 3měsíční kojenec učí uchopovat předměty, nechte jej hrát si s přiměřeně velkými měkkými hračkami, které se snadno drží. A zkoumá-li později příčinu a následek, hrajte spolu na schovávanou a schovávejte sebe nebo hračky pod stůl, židle, pohovku apod.
Podívejte se na hry, které jsou typické a zajímavé pro vaše dítě v určitém stadiu vývoje:
Sociální hra
Důležité je vzájemná interakce s vámi či ostatními lidmi a to nejen po celý první rok. Miminka ráda sledují tváře ostatních, usmívají se či dokonce nahlas smějí. Mají rády hru na schovávanou, předvádění s říkankami (např. paci paci pacičky) a jiné základní dovednosti (Jak jsi veliký? Udělej „pa pa",...)
Hra s předměty
Dotýkání, bouchání, ocucávání, házení, mačkání a jiné experimenty jsou fascinující pro děti již od věku 4 měsíců (a přibližně do 10 měsíců je to jejich hlavní způsob poznávání). Dejte jim proto dostatek různých vhodných hraček – pískacích, chrastících, hrajících, měkkých, tvrdých, pohybujících se, točících se, hadrových, dřevěných, plastových,...
Hra funkční a reprezentativní
Dítě předstírá, že používá skutečné předměty tak, jak se mají používat – jezdí s dětskou sekačkou na trávu po trávníku nebo použije televizní ovladač jako telefon a „volá babičce". Tato hra je vrcholem zábavy především mezi 1. a 2. rokem života, kdy začne dětská představivost vzkvétat.
Raná symbolická hra
U tohoto typu hry, běžného okolo druhého roku života, dokáže dítě vytvořit něco z ničeho. Batole si může hrát s krabicí od bot jako by to byl autobus, a doplňuje ji o typické zvuky motoru. Nebo může kousat do plastového kolečka a trvat na tom, že to je chutný koláček.
Hraní rolí
Zpravidla před završením třetího roku se stane z dítěte herec s bohatým repertoárem nových rolí – bude představovat doktora, učitele nebo i maminku.
Jaké hračky jsou pro dítě vhodné?
Opět je nutné zvážit věk dítěte. Vzhledem k tomu, že dítě potřebuje neustále rozvíjet nepřeberné množství dovedností a na trhu je velmi bohatá nabídka nejrůznějších typů hraček (o konkrétních výrobcích ani nemluvě), vydá seznam doporučených či vhodných hraček pro každý věk na samostatný článek. Obecně lze samozřejmě říct, že vhodná hračka je taková, která je bezpečná a rozvíjí ty nejaktuálnější dovednosti. Pokud již dítě má plastové zvířátko s tlačítky, která po stisknutí vydávají zvuk, příliš jeho rozvoj neobohatíte, pokud mu koupíte dětský plastový ovladač s tlačítky se stejnou či obdobnou funkcí.
Vhodné hračky jsou i takové, které lze využít více způsoby po delší dobu (a jsou pro dítě nejen vzorem tvořivosti, ale zároveň jsou i ekonomicky výhodné pro rodiče). Příkladem mohou být ty nejobyčejnější vodolepky. Koupíte-li jich pár nebo třeba jednu sadu, vydrží vám opravdu dlouho. Kojenec může zkoumat jejich strukturu a vzhled – jsou měkké a placaté, pěnovité, barevné, dítě do nich může bez obav kousat. Dají se využít na hraní ve vodě, dítě zjistí, že plavou a že po namočení se dají „přilepit" na rovnou hladkou plochu. Může si tím procvičovat koordinaci a práci rukou. Najdou své uplatnění i při rozšiřování první zásoby. Nejprve může dítě ukazovat, kde je slon, sluníčko, holčička, žába,... a později se pokouší samo jednotlivé tvary pojmenovat. Jsou různobarevné, takže se na nich dítě může učit barvy. Obkreslením tvaru můžete svému dítku vytvořit jednoduchou omalovánku, větší dítě se může snažit obkreslit tvar samo a zlepšovat svou jemnou motoriku. S několika vodolepkami se dá vyprávět nějaký příběh. Zkrátka a dobře se dají využít opravdu mnoha a mnoha způsoby a po dlouhou dobu.
Jak si správně s dítětem hrát?
- Nepovažujte čas určený pro hru pouze za čas strávený s hračkami. Hra zahrnuje mnohem více – lidi, předměty, pohyb... Foukání bublinek jeden na druhého, zpívání písniček, cákání ve vaně, honění se po pokoji, to vše se také počítá. Krabice z kartonu může posloužit stejně dobře jako jakákoliv jiná hračka.
- Sedněte si k dítěti na zem. Dítě bude mít z jakékoliv činnosti mnohem větší radost, pokud ji bude moci s vámi sdílet. Když si s dítětem hrajete, mluvte na něj, chvalte jej nebo popisujte, co zrovna spolu děláte. Tím podporujete vývoj řeči.
- Nabízejte dítěti aktivity ve chvíli, kdy je šťastné a odpočinuté. A přestaňte, když je znát, že už toho mělo dost. Každé dítě snese jen určitou míru stimulace, a pokud se zdá, že už se nudí, je unavené nebo nespokojené, je na čase dopřát mu na chvíli odpočinek.
- Umožněte svému dítěti samostatnou hru i hru společně s jinými dětmi. Obojí bude pro dítě prospěšné.
- A také nezapomeňte nechat výběr aktivit na dítěti a pouze jej při hře usměrňujte. Můžete navrhovat nové hry nebo představit nové možnosti činností, ale dítě by mělo rozhodovat o tom, co chce nebo nechce dělat. Konec konců hra má být také příjemnou zábavou.